DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Een echte studiereis in het verschiet
Column
Jasmijn Kester, bestuurder SARO 'Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs'Vorig jaar, 20 september: een onderwijsavond over High Tech High op het Vathorst College. Die avond ging bij menigeen het onderwijshart sneller kloppen. En het gesprek kwam op gang over het ‘waarom’ en het ‘waartoe’ van het onderwijs. De avond hadden Elleke Verwaaien en ik georganiseerd. We hadden elkaar zo’n 4 jaar geleden ontmoet tijdens een studiereis naar High Tech High San Diego, zij als ervaren organisator ervan, ik als deelnemer. Op High Tech High werd ik geraakt door wat ik zag, hoorde en vooral voelde in gesprekken tussen docenten en leerlingen. De sterke visie en het onderwijsconcept - van PO tot en met VO! - raakten mij. Vooral ook omdat de docenten, leerlingen, ouders en leidinggevenden het samen droegen.
Voor mij was deze mindset een verademing. Mijn geloof dat leerlingen veel meer kunnen dan wij vaak denken, zag ik op High Tech High bevestigd. Project Based Learning, hoge verwachtingen uitspreken, zelfverantwoordelijk leren, feedback ontvangen en leren geven, een bijdrage leveren aan een betere samenleving, leren met hoofd, hart en handen, anders beoordelen, vakoverstijgend werken, onderzoek doen en opzetten - allemaal kenmerkend voor High Tech High. Interessant ook omdat de leerlingen van High Tech High met een geheel andere invulling van het curriculum toch hele goede resultaten halen. Daar werd gewoon gerealiseerd, wat bij ons in het voortgezet onderwijs vaak moeilijk blijkt: in de bovenbouw ruimte creëren om ‘anders’ onderwijs te geven, of meer accent te leggen op kennis én vaardigheden, op anders toetsen en beoordelen.
De uitgangspunten, doelen en vergezichten van High Tech High komen op veel fronten overeen met die van het Vathorst College. Maar wij zouden nog meer ruimte willen pakken in het hoe en het wat, minder geremd door de normen en kaders die de overheid stelt. Alles bijeen een goede reden voor mij om voor de collega’s van het Vathorst College de Onderwijsavond te organiseren. Maar Elleke en ik wilden het bovendien breder trekken, dus ook andere onderwijsmensen de kans geven kennis te maken met High Tech High San Diego. En aan animo geen gebrek: er kwamen maar liefst 146 belangstellenden op af. De vonk sloeg over en resulteerde zelfs in een studiereis naar San Diego. 21 september a.s. reizen we af met een groep van 29 mensen, in een bijzondere samenstelling: leden van de onderwijsinspectie van zowel PO als VO, medewerkers van het Ministerie, curriculumontwikkelaars, docenten, drijvende krachten in de school, onderwijsondersteunend personeel, schoolleiders en bestuurders van verschillende VO scholen en Hogescholen.
We hebben een stevige inhoudelijk programma opgezet zodat het echt een studiereis wordt. Elke deelnemer stelt vóór de reis eigen leervragen op, op grond van persoonlijke interesse en op basis van overleg met collega’s, met het oog op vraagstukken in de eigen en de gemeenschappelijke werkcontext. Wat we daar gaan onderzoeken, zal nieuwe inzichten opleveren. Het zal leiden tot diepgaande gesprekken en discussies, en uiteindelijk eraan bijdragen dat we individuele maar ook gemeenschappelijke vraagstukken zullen kunnen aanpakken. We stellen ons voor onze ervaringen te delen middels een artikel in een nog te bepalen onderwijsblad, via een blog, via social media, via een conferentie. Zo kunnen ook geïnteresseerde en nieuwsgierige thuisblijvers een stukje meereizen. En ik kom er natuurlijk in elk geval op terug in mijn column in de volgende aflevering van deze nieuwsbrief.
Links naar artikelen over High Tech High/documentaire Most Likely to Succeed:
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem