DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Kennisrotonde wordt voortgezet
De Kennisrotonde, online loket voor de beantwoording van kennisvragen uit en over het onderwijs, gaat ook in 2017 verder. Begin 2016 lanceerde het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek de Kennisrotonde, een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad en de Onderwijscoöperatie. Het loket voorziet in de behoefte van onderwijsprofessionals om kennis te nemen van wetenschappelijk onderzoek relevant voor het onderwijs. De pilot is onlangs positief geëvalueerd en op basis hiervan heeft het ministerie van OCW besloten de subsidiëring te continueren.
Uit de evaluatie van Twynstra Gudde blijkt dat de Kennisrotonde zijn meerwaarde heeft bewezen. Coördinator Alfons ten Brummelhuis: “De Kennisrotonde voorziet in een behoefte. De toegevoegde waarde van de Kennisrotonde is de realisatie van één loket voor beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk”, stelt hij. “Er kwamen al ruim 130 vragen binnen en bijna de helft is – met een gemiddelde waardering van 7,7 voor de bruikbaarheid – beantwoord. Deze antwoorden zijn op de website van de Kennisrotonde gepubliceerd en zo werken we gaandeweg ook aan een kennisbank met vragen uit de praktijk en antwoorden van de wetenschap. Deze vraag-antwoordcombinaties zijn toegankelijk voor alle onderwijsprofessionals in Nederland .”
NRO-directeur Jelle Kaldewaij is uiteraard blij met de continuering: “Bijzonder is dat alle vragen tot nu toe zijn beantwoord vanuit bestaande bronnen. Kennisdelen met de praktijk, daar gaat het dan om. Dat wil niet zeggen dat alle vragen voor 100% uit bestaand onderzoek kunnen worden beantwoord. In toenemende mate ontstaat er ook zicht op de witte vlekken binnen het wetenschappelijke onderzoek. Zo treedt het NRO via de Kennisrotonde op als makelaar tussen onderwijspraktijk, -beleid en -onderzoek.”
Maar uiteindelijk gaat het vooral om de vraag of de vraagstellers tevreden zijn over de bruikbaarheid van de antwoorden. En dat blijkt het geval. Zo stelt Sacha Schrier, leerkracht aan Montessorischool De Amstel: “Door een vraag in te dienen bij de Kennisrotonde krijg je een wetenschappelijke onderbouwing of misschien wel ontkrachting van wat je instinctief denkt te weten. Ik denk dat het van belang is dat ‘mythes’ in het onderwijs worden onderzocht op waarheid en dat onderwijs wordt aangepast op bewezen effectieve methodes. De Kennisrotonde helpt daarbij.”
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem