DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

woensdag 26 augustus 2015

LEESTIPS

Gerritjan van Luin


Soms gonst het over een boek. In allerlei gesprekken duikt het zomaar op, in artikelen wordt ernaar verwezen, in korte tijd verschijnen in verschillende kranten en tijdschriften interviews met de auteur. Deep Democracy is zo’n boek. Jitske Kramer, die zich corporate antropoloog noemt, beschrijft in dit boek de methode die na de apartheid in Zuid-Afrika is ontwikkeld om - gebruik makend van de kracht van de minderheid - conflicten op te lossen en duurzame besluiten te kunnen nemen. ‘De nieuwe generatie leiders beseft steeds meer dat echt luisteren noodzakelijk is kwalitatief goede besluitvorming’, schrijft ze. Een inspirerend, helder geschreven boek met handreikingen om met het gelezene aan de slag te gaan. Het boek is inhoudelijk sterk en zeker geen hype, zoals sommige ‘gonzende’ boeken.

Jitske Kramer, (2014) Deep Democracy. De wijsheid van de minderheid. Zaltbommel: uitgeverij Thema.

 


Nog een leestip die, net als Deep Democracy, aansluit bij de DNM aflevering 2.2 waarin de focus op niet-westerse inspiratiebronnen was gericht. Eveneens bij uitgeverij Thema verscheen De kracht van Afrikaans denken, waarin Leontien van Hooft, bestuurs- en organisatieantropoloog, onder andere laat zien dat Ubuntu een antwoord kan zijn op de Westerse vraagstukken van deze tijd. Haar boek sluit mooi aan bij de bijdrage die Dick de Groot over Afrikaans leiderschap schreef in zijn DNM-bijdrage. De kracht van Afrikaans denken wordt op dit moment op www.managementboek.nl gratis aangeboden bij de aankoop van een managementboek.

Leontien van Hooft (2012). De kracht van Afrikaans denken. Over ubuntu, verbindend leiderschap en een nieuwe wereld. Zaltbommel: uitgeverij Thema. 

 


Vanuit de Rijnlandse hoek verschijnt al een aantal jaren het blad Slow Management met elk kwartaal een themanummer met verhalen over ‘organiseren met ruimte voor vakmanschap, samenwerken op basis van vertrouwen, en verbinden van mensen in en om de organisatie. Zo verschenen er nummers over presteren, vertrouwen, samenwerken en creativiteit. Het zomernummer gaat over geld. Weliswaar gaan de artikelen doorgaans niet speciaal over het onderwijs, maar doordat de redactie consequent het perspectief van ‘de andere kijk op organiseren’ hanteert, krijg je vrij gemakkelijk ideeën en handvatten rond dit perspectief in het onderwijs.  www.slowmanagement.nl.

 


De Correspondent is een digitaal medium dat sinds 2013 verschijnt met als oogmerk ‘wel actueel zijn, maar niet meedeinen op de waan van de dag. Er verschijnen zo’n vier artikelen per dag, meestal de weerslagen van een uitvoerig onderzoek over het thema dat besproken wordt. Johannes Visser is leraar Nederlands en schrijft als correspondent onderwijs vanuit dat leraarsperspectief - en dat van zijn leerlingen – regelmatig over ‘hoe ons onderwijs in elkaar zit en hoe het in elkaar zou moeten zitten’. Hij publiceerde over vernieuwingsscholen, reageerde op de ontwikkelingen in mbo en vmbo en verbond enige tijd geleden in zijn artikel Hoe efficiëntie het risico uit het onderwijs haalt (http://bit.ly/1K7MYc5) de dagelijkse onderwijspraktijk met het gedachtegoed van Gert Biesta. Op de Correspondent kun je je abonneren: www.decorrespondent.nlLosse artikelen zijn via Blendle te downloaden.

En o ja, ook heel interessant, op de dag dat ik dit schreef, verscheen op De Correspondent het artikel Waarom er meer managers zijn dan ooit (ondanks alle powerpoints die het tegendeel beweren) (http://bit.ly/1HXretc). In het artikel haalt auteur Rutger Bregman het werk van Mary Parker Follett aan. ‘Leiderschap wordt niet gedefinieerd door het uitoefenen van macht', schreef ze bijna honderd jaar geleden, ‘maar door de autonomie te vergroten van diegenen die geleid worden. De belangrijkste taak van de leider is om meer leiders te scheppen.’ En dat is iets héél anders dan meer managers, concludeert Bregman. Het kan dus nog een stuk Rijnlandser. Ook in het onderwijs?



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.