DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Leestips
Gerritjan van Luin
ruim baan voor de pedagogie
De pedagogiek mag zich verheugen in toenemende belangstelling. Vooral na de publicatie van Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta, over wiens gedachtegoed we in september jl. een DNM-special publiceerden (DNM 2.3), kwam er Nederland een gesprek op gang over het belang van pedagogiek in de dagelijkse onderwijspraktijk. Want als - zoals Biesta schrijft - onderwijspedagogische processen en praktijken niet op een machineachtige manier werken en die ‘zwakte’ juist de pedagogische kracht van onderwijs uitmaakt, komen vragen op als ‘hoe geef je vorm aan dat ‘risicovolle’ pedagogisch handelen?’ en ‘waarop baseer je dat handelen?’. Daarover verschenen in korte tijd een aantal lezenswaardige boeken.
ongelijkheid
Veelbesproken is de conclusie van de Inspectie van het onderwijs in De Staat van het Onderwijs 2016 dat de kansenongelijkheid in het onderwijs oploopt. Veel kinderen met laagopgeleide ouders krijgen niet het onderwijs dat ze aan zouden kunnen. Ze krijgen lagere basisschooladviezen, stromen vaker door naar een lager onderwijsniveau, stromen vaker af en gaan ze minder vaak naar het hoger onderwijs dan in eerdere jaren. De kansenongelijkheid groeit.