DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Leiderschap voor het onderwijs van de toekomst
Als we willen dat leerlingen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces, dan kan het niet anders dan dat leraren veel ruimte moeten hebben om die leerprocessen optimaal te faciliteren. Als we willen dat curriculumvernieuwing en onderwijsontwikkeling geen eenmalige gebeurtenissen zijn, maar permanente processen, ook dan kan het niet anders dan dat leraren veel ruimte moeten hebben. Daarmee komt het traditionele organisatiemodel meer en meer onder druk te staan. Maar wat komt ervoor in de plaats? En wat betekent dat voor het leiderschap in scholen? Dat zal ongetwijfeld meer gespreid worden, zoals Eric Verbiest verkondigde in DNM 4.1 , maar wat betekent dat concreet? En wat betekent het voor de opleiding van aanstaande schoolleiders? Kortom, hoe ziet het leiderschap voor het onderwijs van de toekomst eruit?
Rond deze vraag organiseert de redactie van DNM, samen met een aantal partnerorganisaties, een visiebijeenkomst. De bijeenkomst vindt plaats op 21 juni. Er is nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Interesse? Stuur dan even een mail naar redactie@denieuwemeso.nl.
Ook elders wordt nagedacht over het leiderschap van de toekomst. Zo publiceerden de VO-raad, de Stichting Schoolleidersregister VO en het Netwerk van Schoolleiders in nauwe samenwerking met het Schoolleidersplatform van de VO-raad recentelijk Een Vak Apart. In deze schoolleidersagenda pleiten de betrokken organisaties onder meer voor een investering in structurele professionalisering van schoolleiders en voor de versterking van de kwaliteit en de positie van team- en afdelingsleiders. Een Vak Apart is bedoeld als aandrijver van het gesprek over verdere versterking van schoolleiderschap en gerichte acties binnen besturen en scholen.
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem