DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Lezers (her)lazen ook....
Mood Maker: het ontwikkelen van gastvrije organisaties
Waarin verschilt een gewone school van een gastvrije school? Waaraan merk je dat? Dat vroeg ik me af bij lezen van Mood Maker: het ontwikkelen van gastvrije organisaties van John Hokkeling.
In dat boek wordt gastvrijheid gedefinieerd als iets dat verder gaat dan klantgerichtheid of -tevredenheid: het gaat om oprechte aandacht en de menselijke schaal. Hokkeling beschrijft het belang van goed gastheerschap en introduceert zijn visie op en aanpak voor goed gastheerschap: de Mood Maker.
Wat mij destijds triggerde bij het lezen van het boek, was de toepassingstip om eens de bril op te zetten van de ander (in dit geval de student) en een (virtuele) guest-journey te maken en te analyseren hoe de student gastvrijheid ervaart. Ik koos ervoor om te analyseren hoe de student gastvrijheid ervaart vanaf het eerste contact met school: wordt hij overladen met informatie en instructies omdat ‘het dossier’ compleet moet zijn bij aanvang van zijn studie? Of voelt hij zich welkom, gezien, gehoord en is de intake teruggebracht tot de menselijke maat? Mijn conclusie was helder: Mood Makers kunnen ook in onderwijsinstellingen nuttig werk doen! Hoe je Mood Makers kan inzetten in je eigen onderwijsorganisatie vind je terug in dit lezenswaardige en vooral ook praktische boek.
John Hokkeling, Moodmaker, het ontwikkelen van gastvrije organisaties. Met bijdragen van Laura de la Mar. Boom uitgevers Amsterdam. 1e druk 2012, 4e herziene druk 2017.
Anniek van Anraad is 17 jaar werkzaam geweest als mbo-docent en is lid van het bestuur van de Beroepsvereniging Opleiders MBO (BVMBO). Op dit moment is ze bezig met een pre-promotietraject met als onderwerp eigenaarschap van de professionele ontwikkeling van mbo-docenten en identiteitsontwikkeling van de beroepsgroep.
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem