DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Ondergrens aan de ontlezing
Redactioneel
Pieter Leenheer, redacteur DNMSoms ligt er ’s morgens geen krant in onze brievenbus. En dan krijg ik altijd een beetje de pest in. Want de krant lezen op je iPad, laat staan op je mobiel, is pure armoe. Je hebt geen mooi overzicht zoals bij een voor je op tafel uitgespreide krant, bladeren is lastiger, de iPad ritselt niet, de iPad is kil en volkomen reukloos. Kortom, wat mij betreft ontbijt het niet prettig met een digitale krant. Maar ja, tegelijkertijd moet ik wel toegeven dat een digitale publicatie ook wel weer zo zijn voordelen heeft. In deze aflevering van DNM-Online bijvoorbeeld publiceren we een gedachtewisseling naar aanleiding van Jan Bransens bijdrage in DNM-Online 2022-4, Vermijd bewijsmateriaal! Over onderwijs en evidence. In een papieren uitgave zou je zo’n gedachtewisseling over meerdere uitgaven moeten uitsmeren, waardoor de aardigheid er eigenlijk al snel af is. Maar in deze DNM-Online kunnen we de hele gedachtewisseling in één klap publiceren, inclusief het stuk waar het allemaal mee begon, voorafgegaan door een inleidend stukje met links naar de verschillende bijdragen. In een papieren uitgave zou je gezien het ruimtebeslag moeten volstaan met een verwijzing naar de editie waarin het stuk stond, en menig lezer laat dat dan maar zitten. Teveel werk.
Overigens, toen we negen jaar geleden met DNM begonnen, op het moment dat onze erflater Meso magazine ten onder ging, waren we aanvankelijk van plan om in de geest van de tijd helemaal digitaal te gaan. Maar ik ben blij dat we uiteindelijk toch voor een mengvorm gekozen hebben: vier keer per jaar een papieren tijdschrift, afgewisseld met vier keer per jaar een DNM-Online met een wat minder strak format. Nu staat er in elk geval op een plank boven mijn bureau een mooi rijtje van 36 DNM’s. En zoals het er nu naar uitziet, komen er in elk geval dit jaar weer vier bij. Dat is trouwens best een prestatie. DNM is een onafhankelijk vakblad, en anders dan vergelijkbare vakbladen zijn wij geen orgaan van een of andere beroepsvereniging met een min of meer gegarandeerd abonneebestand. En dat is, om artikel 23 te citeren, best een voorwerp van aanhoudende zorg.
Temeer waar de ontlezing ook in kringen van onderwijsgevenden toeslaat. We mogen dan vandaag de dag beschikken over alle mogelijke apparaten en apps waaraan we taken uitbesteden, maar blijkens onderzoek besteedt de gemiddelde mens de vrijkomende tijd niet aan klooitijd, aan eens even rustig een boekje lezen en nadenken daarover. Integendeel, die tijd wordt door de bank genomen gevuld met nog meer werk. En om het allemaal nog wat erger te maken: onlangs constateerden onderzoekers dat aanstaande leraren, de groep dus met onze toekomstige teamleiders en schoolleiders, helemaal niet van lezen houden, en dat is zacht gezegd een zorgelijk perspectief. Een enkele keer denk je daarom wel eens: leveren we met DNM en DNM-Online niet een achterhoedegevecht? Maar meestal denk ik, welnee. Onderwijs kan niet zonder mensen die lezen en nadenken over hun lectuur, dus aan die ontlezing zit vast een ondergrens. En dus blijven vakbladen als DNM en DNM-Online gewoon hard nodig. Kortom, wij gaan ervan uit dat na dit lustrumjaar nog de nodige lustra zullen moeten volgen.
Pieter Leenheer
Redacteur DNM
pieter.leenheer@planet.nl
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem