DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Op weg naar een nieuwe onderwijslente?
VOORUITBLIK DNM 2016-01 - Arie Olthof
Het eerste nummer van (alweer) de derde jaargang verschijnt begin maart 2016 (voor digitale abonnees eind februari). Het focusdeel draagt als titel ‘Raakvlakken tussen primair en voortgezet onderwijs’, een titel die op twee manieren iets zegt over de inhoud. Enerzijds bestaat het focusdeel uit een aantal artikelen over de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs: een artikel over de Plaatsingswijzer, over vroegselectie bij de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs en over Tiener College. Anderzijds zijn er twee artikelen opgenomen over thema’s die, alhoewel ze voor een deel het primair onderwijs als decor hebben, interessant kunnen zijn voor een breder publiek. In de eerste plaats gaat het om een reflectie op de bestuursgesprekken die vanuit School aan Zet zijn gevoerd met bestuurders in het primair en het voortgezet onderwijs over de ontwikkeling van hun organisatie tot een lerende organisatie. In de tweede plaats een artikel over het vermogen van het primair onderwijs als systeem om tot gedeelde betekenissen van onderwijskwaliteit te komen.
Het magazinedeel bevat een artikel over ‘new public management’ en het overheidsbeleid gericht op het middelbaar beroepsonderwijs, een artikel dat nauw aansluit bij het focusdeel van DNM 2.4 (december 2015) over ontwikkelingen in het mbo. Verder artikelen over mindfulness (iets dat veel minder ‘zweverig’ blijkt te zijn dan nogal eens wordt gesuggereerd); over generaties in (school)organisaties en hoe je ervoor kunt zorgen dat jongere generaties niet stuklopen op de dominante oudere generaties; over hoe ROC A12 erin slaagde het ‘Why’ van onderwijs weer centraal te stellen; en over professionele verbetering en hoe docenten en schoolleiders die daar verschillend tegenaan kijken, toch samen kunnen optrekken.
Voor een kwartaalblad als DNM blijft het lastig in te spelen op de actualiteit. Om maar een voorbeeld te geven: tijdens de periode waarin we DNM 3.1 samenstellen, verschijnt het advies van het platform Onderwijs2032 (oftewel de commissie-Schnabel), te laat om er nog substantieel aandacht aan te besteden.Maar tegen de tijd dat DNM 3.2 uitkomt, heeft iedereen zijn plasje er al over gedaan en is het al niet meer actueel… Of toch wel? Een eerste snelle blik op het advies maakt duidelijk dat we hier wel eens te maken kunnen hebben met een ‘blijvertje’, een advies dat niet zo maar in de bureaulade verdwijnt. Dat heeft niet alleen te maken met de enthousiaste reactie van de opdrachtgever, staatssecretaris Dekker, maar vooral met de inhoud zelf. Het advies - waar ongetwijfeld van alles op valt af te dingen, iets waar we in het onderwijs ook heel goed in zijn - geeft oplossingsrichtingen aan voor een aantal hardnekkige problemen waarmee we in het onderwijs te maken hebben. Neem alleen al het voorstel voor een kleiner kerncurriculum: dat biedt scholen meer ruimte om flexibel in te spelen op wensen en behoeften van leerlingen, ouders en de schoolomgeving. Of het pleidooi voor meer multidisciplinair werken binnen de school. Daarnaast ligt er getuige het volgende citaat een visie op professionalisering aan ten grondslag die goed aansluit bij ideeën die op dit moment – en terecht - vaker opgeld doen: ‘Leraren moeten de tijd krijgen om binnen én buiten de school met collega’s en professionals te werken aan een samenhangend curriculum en kennis te delen over pedagogiek, didactiek en leerinhoud. Dat vraagt van schoolleiders een actieve, stimulerende en faciliterende rol’. Op dit thema komen we verderop in deze nieuwsbrief, onder ‘DNM Forum’ nog terug.
Het advies bevat nog meer inspirerende aanknopingspunten dan we hierboven vermeldden. Na het relatief inhoudsloze, weinig bevlogen tijdperk waarin opbrengstgericht werken centraal stond, lijken we in het onderwijs aan de vooravond te staan van een nieuwe fase, waarin op allerlei plekken docenten en schoolleiders zich verbinden in initiatieven gericht op onderwijsinnovatie. In DNM hebben we daar al meerdere malen aandacht aan besteed. Het advies van de commissie-Schnabel zou aan al die initiatieven een meer gemeenschappelijke richting kunnen geven. Op weg dus naar een nieuwe onderwijslente!
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem