DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Personalization = be known and known well. Impressies van een studiereis
Column
Jasmijn Kester, bestuurder SARO 'Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs'September vorig jaar raakten we op het Vathorst College in gesprek over Most Likely to Succeed, een documentaire over het reilen en zeilen van High Tech High San Diego. Dat gebeurde op een avond waaraan niet alleen medewerkers van het Vathorst deelnamen, maar onder meer ook docenten en bestuurders van andere scholen en zelfs medewerkers van OCW en de inspectie. Daar ontstond toen het plan om zelf op HTH te gaan kijken, om daar onderzoek te verrichten vanuit eigen leervragen en die van de mensen waar we intensief mee samenwerken in onze scholen en organisaties. En een jaar later, in september 2017, reisden we dan af naar San Diego, met een groep van 29 onderwijsmensen. Bijna het hele onderwijsveld was daarin vertegenwoordigd: van leraar, oop, schoolleider, bestuurder, inspecteur, beleidsmaker en curriculumontwikkelaar. Een gevarieerde groep met een schat aan verschillende ervaringen, maar met één ding gemeen: onze bevlogenheid over goed onderwijs.
En wat leverde dat nou op? In een stukje als dit is dat eigenlijk niet adequaat te beschrijven. Verbinding, reflectie, verwarring, verwondering, gesprekken, onderzoek, verruiming van je blik op goed onderwijs, wat het betekent voor je eigen (onderwijs)praktijk, wat er al goed gaat, wat er beter kan, wat er nodig is, toepassingen in de onderwijspraktijk, nieuwsgierigheid van collega’s in de school, delen van ervaringen – het zijn allemaal mooie woorden, maar daarmee schets je nog niet wat het nu echt betekent. Daarom leek het me beter hier te volstaan met een aantal citaten en beelden uit de blog die we met de reisgenoten maakten. En voor een uitgebreider beeld verwijs ik naar de blog zelf: https://onderwijsreishightechhigh.blog; https://onderwijsreishightechhigh.blog/leesvoer/
Tjitske Bergsma (docent Vathorst College):
‘Projecten uit het leven gegrepen. Projecten met een WHY waarin studenten in en buiten de school werken aan hun projecten. Relevant en in de realiteit.’
Dick van de Wateren (docent natuurkunde):
‘De morgen van onze vijfde dag op HTH heb ik het geheim van HTH ontdekt. Denk ik.’ Zie verder: https://onderwijsreishightechhigh.blog/2017/10/04/het-geheim-van-high-tech-high/
Jos Gijzen, Bert Martens en Jasmijn Hamakers-Kester:
‘The softer you are, the stronger you become. Personalization = be known and known well:
- all students are known and known well
- all teachers are known and known well
aldus Larry Rosenstock.’ Zie verder: https://onderwijsreishightechhigh.blog/2017/09/29/ik-ben-leiderschap/
Edwin Enzerink (docent vmbo ’t Venster)
‘The empowered teacher. Over alles – bijna alles – waar de leerlingen mee bezig zijn, is nagedacht en doorgedacht. Het is zeker niet zo dat de studenten met een opdracht worden weggestuurd om deze na een tijdje weer in te leveren. Veel van de lesstof wordt aangeboden in de vorm van projecten en het maken van een project stond vandaag centraal.’ Zie verder: https://onderwijsreishightechhigh.blog/2017/09/28/dag-4-the-empowered-teacher/
Anne Bergsma (inspecteur voortgezet onderwijs):
‘Leren voor de toets, Waarom toetsen we? Campbell’s Law, Teaching to the test - ik vraag me na de reis naar San Diego af of we in ons land geheel aan die gevaren zijn ontkomen.’ Zie verder: https://onderwijsreishightechhigh.blog/2017/10/20/leren-voor-de-toets/
Jos Gijzen (directeur Bisschoppelijk College Broekhin):
‘High Tech High Graduate School of Education (GSE). Naast het opleiden van nieuwe docenten voor de HTH Schools, is deze opleidingsschool steeds meer actief in binnen- en buitenland voor het aanbieden en organiseren van (online-)opleidingen, stages, conferenties, studiebezoeken, trainingen en workshops voor docenten, schoolleiders en beleidsmakers. En wie weet, binnenkort ook in Nederland!’
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem