DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Positieve psychologie in het onderwijs
Oratie
Op 24 januari jl sprak Marianne van Woerkom haar oratierede "Bouwen op kwaliteiten - Versterken van ontwikkeling en welbevinden in organisaties" uit in het kader van de aanvaarding van haar hoogleraarschap Positieve Organisatie Psychologie aan de Erasmus Universiteit. In haar oratie beschrijft zij hoe positieve psychologie kan bijdragen aan het functioneren en welbevinden van werkenden. We vroegen haar waarom juist bestuurders en leidinggevenden in het onderwijs haar oratie moeten lezen. Van Woerkom “Onderwijs professionals zijn gewend om de ontwikkeling van leerlingen te monitoren en te stimuleren. Gelukkig komt hierbij ook steeds meer aandacht voor het ontwikkelen van de talenten van leerlingen, in plaats van een eenzijdige focus op het fixen van hun tekortkomingen. Maar ook leraren zelf en leraren in opleiding kunnen veel baat hebben bij een benadering waarbij hun sterke punten en positieve ervaringen het uitgangspunt vormen voor hun verdere ontwikkeling. Veel leraren voelen zich eerder gecontroleerd dan gestimuleerd door beleidsinitiatieven die gericht zijn op het stimuleren van professionele ontwikkeling. Door meer aan te sluiten bij hun positieve kwaliteiten en ervaringen worden leraren meer eigenaar van hun professionele ontwikkeling. Zo zagen we bijvoorbeeld in een onderzoek dat leerkrachten die workshops hadden gevolgd waarin zij samen met hun collega’s hadden verkend wat hun sterke punten waren en op welke manier ze deze in hun werk wilden inzetten, meer professionaliseringsactiviteiten gingen ondernemen dan collega’s die deze workshop niet hadden gehad”.
De volledige tekst van de oratie is te vinden op: https://repub.eur.nl/pub/124114
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem