DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Psychologie in de klas
Leestip
Gerritjan van Luin, medewerker van DNMHoe vanzelfsprekend is een boek met als titel Psychologie in de klas na al het klasloze onderwijs van de afgelopen maanden? Weliswaar is na de zomervakantie in het po en vo de klas opnieuw de eenheid van onderwijs, maar voor hoe lang? Geven misschien de ervaringen met onderwijs op afstand aanleiding om een nieuwe eenheid te ontwikkelen? En wat hebben oud-leraar David Didau en onderzoeker Nick Rose dan te vertellen?
Nou, behoorlijk wat. Vooral in het eerste deel van het boek waar het over leren en denken gaat met thema’s als het belang van het oproepen van voorkennis, de kwetsbaarheid van het werkgeheugen, de versterking van het langetermijngeheugen, de rol van toetsen bij het onthouden van kennis. Didau en Rose roepen op het de leerlingen niet te gemakkelijk te maken en vooral door vragen hen bewust te maken van misvattingen in het denken. Voor de meeste leraren niet nieuw, maar wel goed onderbouwd en overtuigend opgeschreven. In het tweede deel, dat over motivatie en gedrag gaat, zijn de auteurs wat minder stellig als het gaat om de wetenschappelijke onderbouwing van hun betoog. Toch is ook hier veel lezenswaardigs over basisthema’s als overtuigingen, verwachtingen en belonen te vinden.
Beide delen, bijna het gehele boek, bieden (per hoofdstuk) mooie input voor gesprekken over hoe met deze psychologische inzichten onderwijs te ontwikkelen, juist ook buiten de klas. Want als één aspect doorslaggevend is geweest in het leren-buiten-de-klas, is het wel het vakmanschap van de leraar. Immers leraren konden niet meer doen wat ze altijd deden, maar nieuw onderwijs ontwikkelen. Dat vraagt kennis van leren en denken, van motivatie en gedrag. En precies daarover gaat het in deze delen.
In het derde deel gaan de auteurs in op een aantal ”controverses”, zoals die over leerstijlen en dominante hersenhelften. De meeste oplossingen voor vraagstukken die zij in het derde deel naar voren brengen, worden (opnieuw) binnen het perspectief van het klassikale onderwijs gezocht, het perspectief van de auteurs (de vertaler heeft ‘in de klas’ niet zomaar in de titel gezet; in de Engelse titel ontbreekt die toevoeging). Aan dat laatste, die nergens ter discussie staande al te vanzelfsprekende onderwijssetting, zou je je als lezer kunnen storen. Die ergernis kun je echter vruchtbaar maken door de botsende opvattingen of overtuigingen onder die ergernis te onderzoeken. En dan ben je bezig met vraag waar het bij jou in het onderwijs eigenlijk om draait. Ook belangrijk als je je leerlingen in de nabije toekomst opnieuw niet om je heen hebt.
Didau, D. & Rose, R. (2019). Psychologie in de klas. Wat iedere leraar moet weten. Culemborg: Phronese
Gerritjan van Luin
Redactielid DNM
gvluin@gmail.com
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem