DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Redactioneel
Jolanda BotkeHet Focusdeel van de komende DNM (editie 7.3; verschijnt eind september) heeft als thema publiek en privaat onderwijs. Privaat en publiek onderwijs in het po, vo, mbo en hbo passeren de revue. Er is daarbij zowel aandacht voor de inrichtingskant (financiering en organisatie) als voor de praktijk (‘Hoe werkt de zo gepromote privaat-publieke samenwerking in de praktijk?’). Het idee voor deze Focus thema ontstond toen Covid-19 nog iets was waar alleen China mee te maken had. Maar bij het maken van het Focusdeel merkten we volop hoe zowel privaat als publiek onderwijs bezig was de boel draaiende te houden. In de epiloog van het Focusdeel constateren we dat het niet makkelijk is om een brede discussie te voeren over publiek en privaat onderwijs, omdat de verschijningsvormen zo divers zijn, dat ze niet onder één noemer zijn te vangen. Corona verandert daar niet zo veel aan.
Of misschien toch wel? In juli verscheen het rapport Commercialization and privatization in/of education in the context of Covid-19. Het rapport belicht een insteek van privaat-publieke samenwerking die nog niet in de Focus aan bod kwam, namelijk de invloed van commerciële marktpartijen zoals Google en Microsoft, die directe na het sluiten van de scholen hun diensten voor online onderwijs goedkoop en/of gesponsord aanboden ten behoeve van online onderwijs, en Youtube en TikTok, die onmiddellijk hun aanbod uitbreiden met zeer toegankelijk materiaal om thuis te leren. De verwachting is dat – als Covid-19 straks bedwongen is – deze producten en diensten door het onderwijs gebruikt blijven worden. Daarmee vergroten de genoemde commerciële partijen hun invloed op het private èn het publieke onderwijs (en daarmee hun aantrekkelijkheid voor adverteerders!). Het rapport is gepubliceerd door de Education International, een internationale organisatie, waarin vak- en belangenorganisaties voor onderwijsgevenden uit 172 landen samenkomen (Nederland wordt bijvoorbeeld vertegenwoordigd door de Algemene Onderwijsbond AOb) en actuele thema’s op de agenda zetten. De vraag is dus in hoeverre de ontwikkelingen te vertalen zijn naar de Nederlandse situatie, maar ook in Nederland maken scholen massaal gebruik van MS teams en Zoom en ook hier betekent dit dat leerlingen geacht worden thuis een computer of laptop te hebben (met alle uitdagingen van dien, zie bijvoorbeeld #Laptops voor Scholen). Negeren kunnen we de inhoud van het rapport dus niet.
In het Focusdeel van decemberuitgave van DNM komen we terug op de invloed van Covid-19 voor het onderwijs. In die aflevering wordt de Coronacrisis voor de zomer beschouwd en geëvalueerd. We doen dat onder meer op basis van de dag- en weekboeken die een aantal bestuurders, schoolleiders en experts op ons verzoek vanaf begin maart hebben bijgehouden. Op zich is zo’n nummer met evaluatie en beschouwingen al een interessante exercitie, want niemand kan op dit moment voorspellen hoe de komende periode in het onderwijs onder invloed van Covid-19 zal verlopen. Begint de ellende opnieuw of slagen we erin de zaak binnen de perken te houden? En gaat het onderwijs zo ingrijpend veranderen als sommige experts voorspellen, of gaan we zoveel mogelijk gewoon verder waar we gebleven waren? Wel duidelijk is echter dat de coronacrisis een aantal zwakheden van ons stelsel aan het licht brengt, die we tot zover met lapwerk probeerden op te vangen.
Jolanda Botke
Redacteur DNM
jolanda.botke@pelikaanadvies.nl
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem