DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Reis van ontmoetingen - door Kind en Onderwijs Rotterdam-e.o.
Column
Jasmijn Kester, bestuurder SARO 'Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs'Op 22 februari jl. ben ik mijn reis door Kind en Onderwijs Rotterdam als bestuurder gestart. Langs alle 29 basisscholen van Kind en Onderwijs Rotterdam e.o. Om alle belangrijke samenwerkingspartners te ontmoeten. Daarbij vormt het boek Grote Panda & Kleine Draak voor mij een inspiratiebron. Twee geliefde vrienden, Grote Panda en Kleine Draak, reizen samen door de seizoenen van het jaar. Op hun weg raken ze verdwaald, en hoewel ze niet weten waar ze zijn, ontdekken ze veel mooie bezienswaardigheden die ze nooit hadden gevonden als de juiste weg wel hadden geweten en hadden gevolgd. Ze onderzoeken gedachten en emoties, de ontberingen en het geluk die ons allemaal verbinden. Dat is een mooie parallel met het werk dat ik als bestuurder in samenwerking met mijn collega’s in het Rotterdamse verricht. Je bent met elkaar op reis en in een wereldstad als Rotterdam waar de verschillen tussen arm en rijk enorm zijn, kom je veel ontberingen en uitdagingen tegen, maar zeker ook momenten van geluk en grote dankbaarheid. Het gaat er dan niet zozeer om wat je met elkaar ten doel stelt. Allereerst heb je elkaar beter te leren kennen om met elkaar ‘onderweg’ te kunnen zijn.
Ik besef heel goed dat ik een op een ander moment in de context stap dan de velen die al jaren vanuit betrokkenheid en bevlogenheid betekenisvol onderwijs verzorgen in Rotterdam e.o. en samen het leven aan het leren en het oefenen zijn. Mede daarom stel ik de ontmoetingen centraal. Ik wil graag weten wie onze Stichting belichamen, wat de kracht is, wat er speelt, wat goed gaat en wat beter kan, op het gebied van ‘samen werken, leren en leven’. Het afleggen van een reis door Kind en Onderwijs Rotterdam en e.o. is een invulling die voor mij noodzakelijk is om goed aan te kunnen sluiten op waar de Stichting voor staat en welke uitdagingen ze ervaart om goed onderwijs voor kinderen nog meer toegankelijk te maken met samenwerkingspartners dan zij al deed.
Wij voelen een maatschappelijke verantwoordelijkheid tegenover onze stad Rotterdam en nemen onze rol in het vergroten van kansengelijkheid. Dat is een uitdagende opgave in een stad waar 21 schoolbesturen met elkaar, de Gemeente en andere belangrijke stakeholders dit veelkoppige monster ‘kansenongelijkheid’ proberen beet te pakken. Vertrouwen, verbondenheid en vakmanschap spelen in dit proces van samenwerken een belangrijke rol. Ook hier is het elkaar ontmoeten en beter leren kennen een must. We zijn als Rotterdamse schoolbesturen de concurrentie nog niet voorbij en wellicht is het ook wel een illusie dat dat ooit gebeurt. Een beetje concurrentie is trouwens niet verkeerd; het kan ertoe bijdragen dat je de lat qua goed onderwijs en goed werkgeverschap steeds hoger legt. Het is een uitdagend en dikwijls ingewikkeld proces, maar ik houd hoop, heb moed en vertrouwen. Waarom? Omdat we proberen samen te werken vanuit een hoger doel en omdat we dit simpelweg verplicht zijn aan de kinderen en jongeren in de stad Rotterdam e.o. En omdat er dagelijks op de scholen keihard gewerkt wordt vanuit hart en ziel, kennis en ervaring en vooral vanuit de kracht van samen werken om kinderen kansen te bieden, ze te onderwijzen, hun wereld te vergroten en ze te laten geloven in henzelf en de ander.
Ook hier speelt ‘het gezelschap’ weer een sleutelrol. Ik heb enorm veel bewondering en waardering voor alle mensen die in en rondom het onderwijs werken om samen met kinderen het leven te leren, te oefenen en bij te dragen aan samen de omgeving en wereld een beetje vredelievender en beter te maken. Geen gemakkelijke opgave in een wereldstad als Rotterdam, maar wel een die het waard is samen aan te gaan, en die ondanks de ontberingen ook dankbaarheid geeft. En waarin we ook samen geluk ervaren. Bijvoorbeeld als dankzij hoge verwachtingen kleine stapjes voorwaarts, enorme stappen in de ontwikkeling van een kind, mens en onze samenwerking blijken te zijn. Dit geeft energie en vertrouwen en zo komen we uiteindelijk ook bij onze bestemming aan.
Jasmijn Kester
College van Bestuur Kind en Onderwijs Rotterdam
j.kester@kindenonderwijsrotterdam.nl
Bron:
Norbury, J. (2021). Grote Panda & Kleine Draak. Hilversum: Fontaine Uitgevers; p. 12.
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem