DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
The relevance of education
Lezers (her)lazen ook
Kitty OirbonsVorig jaar overleed Jerome Bruner, psycholoog, op 100 jarige leeftijd. Bruner was een veelzijdig wetenschapper, onder meer op het gebied van onderwijs- en ontwikkelingspsychologie. Zijn “The relevance of education” (1971) is een van mijn oude studieboeken. Voor mijn proefschrift over betekenisgeving in het onderwijs heb ik het onlangs weer afgestoft.
Niet bepaald actueel, dat boek, zou je kunnen zeggen. Bruner schreef het in de tijd van de sociale protesten in de VS, toen Black Power, Vietnam en ‘de-schooling’ het tijdsbeeld bepaalden. Boeiend om te lezen hoe Bruner de maatschappelijke context van dat moment verbindt aan de rol, volgens hem het falen, van het onderwijssysteem. Het onderwijssysteem van de jaren 70 is niet in staat in te spelen op de behoeften van de samenleving en is alleen maar gericht op de instandhouding van een klassensysteem, aldus Bruner. Een onderwijssysteem dat effectief blijkt te zijn in het bestendigen van de zwakke positie van kinderen uit sociaaleconomisch zwakkere bevolkingsgroepen.
Bruner is een geëngageerd wetenschapper die in zijn onderzoeken laat zien dat onderwijs cruciaal is voor de kansengelijkheid van kinderen. Dat betreft de toegankelijkheid van onderwijs maar zeker ook de cognitieve en didactische uitgangspunten daarvan. Onderwijs (en het investeren daarin) dient als focus te hebben de sociale en maatschappelijke context en is daarmee veel meer dan lesstof, normen en toetsen, aldus Bruner. Hoezo niet actueel?
Kitty Oirbons is lid van het College van Bestuur van het roc Rijn IJssel
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem