DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Tijdschrift Positieve Psychologie - Thema Onderwijs
Uit het archief van ProfessioneelBegeleiden.nl
Het Tijdschrift voor Positieve Psychologie van januari 2017 is geheel gewijd aan onderwijs:
- Weerbaarheid en welbevinden op school, Linda Bolier, Karin Monshouwer, Jeroen Lammers, Simone Onrust & Marloes Kleinjan
- Ockhamvraag: In leerlingen geloven, werkt dat? Hein Zegers
- Mentale fitheid in het onderwijs, Jacqueline Boerefijn
- Beter onderwijs met behulp van positieve psychologie, Jacqueline Boerefijn
- Hoe kun je floreren in je alledaagse leven? Marijke Schotanus-Dijkstra
- Focus op je sterke kanten? Djoerd Hiemstra
- Het Positief Educatief Programma, Jochem Goldberg, Marjolein Blomesath-Prenger, Aleisha Clarke, Teuntje Elfrink, Karlein Schreurs & Ernst Bohlmeijer
- Teamflow, Jef van den Hout
- Met aandacht voor de klas, Marjolein Blomesath-Prenger
- Ambassade van de Jeugd, Pieter Desmet
- Gelukskoffer, Clara den Boer & Pascalle Kaljé
- Heleschoolbenadering positieve psychologie, Rinka van Zundert
Een schoolleider, aldus José van Loo in Tijdschrift voor Coaching ...., moet meer dan vroeger over coachingsvaardigheden beschikken. Alleen worden onder coaching nogal uiteenlopende zaken verstaan. In ‘Coaching voor en door schoolleiders’ onderscheidt schoolleider/coach José van Loo drie niveaus van coaching:
- taak/functiegericht
- persoons- en taak/functiegericht
- persoons- en loopbaangericht.
Coachingsactiviteiten van schoolleiders, schrijft Van Loo aan het slot, “ontwikkelen zich wellicht in de loop der tijd van coaching op het eerste, functiegerichte niveau naar het tweede en derde niveau waar persoon en levensloop nadrukkelijk aandacht krijgen in de coaching. Veel schoolleiders geven aan door persoonlijke coaching en nascholing over coaching meer oog te krijgen voor ‘coachingsmomenten’. De houding van de schoolleider tijdens deze momenten kenmerkt zich door luisteren, doorvragen, terughouden van een oordeel of mogelijke oplossing en de verantwoordelijkheid bij de ander laten. De coachende stijl van leidinggeven integreren zij op deze wijze in hun persoonlijke leiderschapsstijl”.Lees het complete artikel
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem