DNM-Online Boeken en beschouwingen

 

DNM-Online
 

 

donderdag 02 februari 2017

Tijdschrift Positieve Psychologie - Thema Onderwijs

Uit het archief van ProfessioneelBegeleiden.nl

Het Tijdschrift voor Positieve Psychologie van januari 2017 is geheel gewijd aan onderwijs:

  • Weerbaarheid en welbevinden op school, Linda Bolier, Karin Monshouwer, Jeroen Lammers, Simone Onrust & Marloes Kleinjan
  • Ockhamvraag: In leerlingen geloven, werkt dat? Hein Zegers
  • Mentale fitheid in het onderwijs, Jacqueline Boerefijn
  • Beter onderwijs met behulp van positieve psychologie, Jacqueline Boerefijn
  • Hoe kun je floreren in je alledaagse leven? Marijke Schotanus-Dijkstra
  • Focus op je sterke kanten? Djoerd Hiemstra
  • Het Positief Educatief Programma, Jochem Goldberg, Marjolein Blomesath-Prenger, Aleisha Clarke, Teuntje Elfrink, Karlein Schreurs & Ernst Bohlmeijer
  • Teamflow, Jef van den Hout
  • Met aandacht voor de klas, Marjolein Blomesath-Prenger
  • Ambassade van de Jeugd, Pieter Desmet
  • Gelukskoffer, Clara den Boer & Pascalle Kaljé
  • Heleschoolbenadering positieve psychologie, Rinka van Zundert

 

 

Een schoolleider, aldus José van Loo in Tijdschrift voor Coaching ...., moet meer dan vroeger over coachingsvaardigheden beschikken. Alleen worden onder coaching nogal uiteenlopende zaken verstaan. In ‘Coaching voor en door schoolleiders’ onderscheidt schoolleider/coach José van Loo drie niveaus van coaching:

- taak/functiegericht

- persoons- en taak/functiegericht

- persoons- en loopbaangericht.

Coachingsactiviteiten van schoolleiders, schrijft Van Loo aan het slot, “ontwikkelen zich wellicht in de loop der tijd van coaching op het eerste, functiegerichte niveau naar het tweede en derde niveau waar persoon en levensloop nadrukkelijk aandacht krijgen in de coaching. Veel schoolleiders geven aan door persoonlijke coaching en nascholing over coaching meer oog te krijgen voor ‘coachingsmomenten’. De houding van de schoolleider tijdens deze momenten kenmerkt zich door luisteren, doorvragen, terughouden van een oordeel of mogelijke oplossing en de verantwoordelijkheid bij de ander laten. De coachende stijl van leidinggeven integreren zij op deze wijze in hun persoonlijke leiderschapsstijl”.Lees het complete artikel



Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem

Leave this one empty:
Naam:
Don't fill in data here:
Reactie:
Don't put anythin in here:
CAPTCHA Image
Nog geen reacties geplaatst
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.