DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Vooruitblik: DNM 2.3 / Wat is goed onderwijs?
Van de redactie
In allerlei onderwijspublicaties en -discussies in de afgelopen maanden viel de naam van onderwijspedagoog Gert Biesta veelvuldig. In kleinere kring had hij al enige bekendheid. De publicatie van zijn boek Het prachtige risico van onderwijs betekende een doorbraak naar een groter onderwijspubliek. Die doorbraak laat zich gemakkelijk verklaren. Onder veel mensen in en rond het onderwijs leeft sterk het gevoel dat het onder invloed van het vermaledijde rendementsdenken in het onderwijs onvoldoende gaat over waar het echt over zou moeten gaan: de pedagogische opdracht. Als het bijvoorbeeld weer eens gaat over PISA-ranglijstjes hoor je onderwijsmensen vaak zeggen dat onderwijs ‘meer’ is dan cognitief presteren, maar ze slagen er doorgaans niet in goed onder woorden te brengen wat dat ‘meer’ dan is. Met Het prachtige risico van onderwijs komt Biesta hen te hulp. Hij laat zien dat onderwijs ‘meer’ is en moet zijn en hij biedt een nieuwe taal waarover het gesprek over dat ‘meer’ kan worden gevoerd. Hoe bruikbaar die taal is, laat overigens het zojuist verschenen manifest ‘In het curriculum toont zich de meester!’ zien, waarin een groep leraren, duidelijk door Biesta geïnspireerd, uiteenzet welke rol leraren bij de herijking van het curriculum zouden moeten krijgen (www.onderwijscooperatie.nl/wp-content/uploads/manifest-In-het-curriculum-toont-zich-de-meester.pdf) In de rubriek DNM Actueel verderop in deze nieuwsbrief komen we daarop even terug.
Het manifest verscheen te laat om er aandacht aan te kunnen wijden in DNM 2.3. Maar de vraag is of we daarvoor nog wel ruimte hadden gehad, want dat is met de beschouwingen van, over en naar aanleiding van Biesta’s werk al behoorlijk gevuld. Bovendien waart zijn geest als het ware ook rond in het magazinedeel (...) Tegen die achtergrond hebben we ervoor gekozen om in DNM 2.3 het focusdeel geheel te wijden aan het werk van Biesta, maar ook in het magazinedeel waart zijn geest als het ware rond, bijvoorbeeld in het artikel van Dolf van den Berg over de pedagogische opdracht van het onderwijs en de betekenis ervan voor leraren en schoolleiders; maar ook in de boekenrubriek waarin Hartger Wassink een aantal publicaties rond ‘grenzen aan de meetbaarheid’ bespreekt. In het focusdeel maken we in eerste instantie het gedachtegoed van Biesta toegankelijk, onder meer met een hoofdstuk van zijn eigen hand. Vervolgens past een aantal auteurs het gedachtegoed toe.
Word abonnee (echt!)
Daarmee denken we als redactie met DNM2.3 weer een zeer actueel en behartigenswaardig nummer te hebben samengesteld. Graag horen we van u of we daarin gelijk hebben. MAAR - dan is het wel nodig dat DNM daadwerkelijk wordt gelezen. In contacten met schoolleiders en -bestuurders merken we namelijk dat veel van hen denken dat zij een abonnement hebben - omdat ze de inhoudsopgave gemaild krijgen en deze nieuwsbrief - maar dat feitelijk niet zijn. De overgang van de vorige uitgever naar de huidige bij de start van De Nieuwe Meso als vervolg op Meso magazine en Meso focus speelt ons nog altijd parten. Dus: neem een (digitaal of papieren) abonnement!
DNM / De Nieuwe Meso, vakblad voor schoolleiders en bestuurders, wordt 4x per jaar uitgegeven. De abonnementsprijs bedraagt € 22,- bij een digitaal abonnement en € 79,50 voor een papieren abonnement. Voor een digitaal abonnement: zie www. denieuwemeso.nl; voor een papieren abonnement: mail naar yvonne@kloosterhof.nl.
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem