DNM-Online Boeken en beschouwingen
DNM-Online
Weggeefactie: Beter presteren op school
Wat werkt wel! Wat werkt niet!
Als bestuurder, directeur, leerkracht of ouder wil je effectief onderwijs. Dat wil zeggen: onderwijs waarvan is gebleken dat het de leerlingen motiveert om te leren, waardoor hun leerprestaties toenemen.
Een van de factoren die de effectiviteit van het onderwijs bepaalt, is de manier waarop een leerkracht les geeft. Naarmate die meer aansluit bij de werking van de hersenen, des te effectiever blijkt onderwijs te zijn. Voor dit doel is de Creatieve Actie Methodologie (CAM) ontwikkeld. Het is een manier van lesgegeven die leerkrachten de ruimte biedt om als professionals aan slag te zijn: het zélf en in overleg met collega’s bedenken van oplossingen voor de vraagstukken waar leerkrachten tegenaan lopen in het onderwijs.
Voorwaarde voor implementatie en borging van CAM is het op één lijn brengen van de cultuur en structuur van de schoolorganisatie. Daarbij spelen vele factoren een rol, zowel op het niveau van de leerkracht, als bestuur en directie. Om als leidinggevende de effectiviteit van het onderwijs te vergroten is in dit boek een overzicht van deze factoren opgenomen. Welk van deze factoren een rol speelt kan de leidinggevende zélf in kaart brengen of via de website www.innovatie-academie.nl
Praktijkvoorbeelden in het laatste hoofdstuk laten zien wat leerkrachten zoal hebben bedacht om hun onderwijs te verbeteren en hoe effectief dat is gebleken. De ervaring leert dat deze voorbeelden andere leerkrachten stimuleren om zélf óók aan de slag te gaan.
Paul Delnooz startte naast zijn baan als lector in 2008 de Innovatie Academie. Vanuit deze academie begeleidt hij tot op heden hogescholen en universiteiten in binnen- en buitenland die het niveau en de praktische relevantie van het onderzoek willen verhogen. Ook begeleidt hij lagere en middelbare scholen, staat promovendi bij, geeft lezingen en schrijft boeken. Samen met andere wetenschappers is hij op zoek naar praktisch bruikbare theorieën voor het onderwijs waaruit acties af te leiden zijn die effectief zijn voor de dagelijkse praktijk van het onderwijs.
In samenwerking met SWP uitgevers mogen we vijf exemplaren van dit boek weggeven. Deze weggeefactie loopt tot en met dinsdag 25 februari. Winnaars worden woensdag 26 februari per e-mail geïnformeerd. Klik hier om mee te doen aan deze weggeefactie.
Let op: reactie via onderstaand veld worden niet meegenomen.
Geef hieronder uw reactie op dit nieuwsitem
wiep roelevink - 16 februari 2020
Erg benieuwd naar dit boek
Frank Engelen - 14 februari 2020
Op dit moment doe ik onderzoek naar de beïnvloeding van motivatie van leerlingen door docenten. Ik merk hoe lastig het thema motivatie is voor veel docenten. De theorie begrijpt men wel, maar de vertaling naar de praktijk blijkt een enorme hindernis. Met name de praktijkvoorbeelden en hoe effectief die zijn kunnen veel collega's binnen school, inclusief mijzelf, verder helpen.
Henny van der Meijden - 13 februari 2020
Sorry: het boek
Henny van der Meijden - 13 februari 2020
"Voorwaarde voor implementatie en borging van CAM is het op één lijn brengen van de cultuur en structuur van de schoolorganisatie.". Dat lijkt me nog niet zo simpel. Ben benieuwd naar het voek
J.Titulaer - 13 februari 2020
Interessant om te lezen om innovatie van onderwijs vanuit deze invalshoek te benaderen. Zijn met onze studenten bezig met denken en leren vanuit het pedagogiek. Lijkt dit mooi p aan te sluiten
Cees van den Berg - 13 februari 2020
Ik heb college gehad van Paul Delnooz. Zijn pragmatische manier van aanpak is haarscherp . Ik ben benieuwd naar dit boekje van hem.
Hans Veldink - 24 februari 2020
Een zeer herkenbare problematiek waarbij de onderwijskundige inhoud van en praktische voorbeelden in het boek voor ons een prachtige impuls kunnen zijn het nieuwe elan, dat zich manifesteert met onze dit jaar nieuw gestarte organisatiestructuur inclusief een nieuwe brede schoolleiding, een extra boost te geven.